Program

Konferansen åpner 17.30 onsdag 6. juni og finner sted i Litteraturhuset i Bergen.

 

Vi gjør oppmerksom på at dette ikke er et endelig program, og at justeringer i programmet og sesjoner kan forekomme.

 

Onsdag 6. juni:

 

17.30-18.30:

Rom: Auditoriet
Maria Carrillo, redaktør fra Tampa Bay Times og flere ganger jurymedlem for Pulitzerprisen

Building a narrative culture
Storytelling is what engages readers and drives our success. Editors have to create the right environment to encourage this kind of work. That involves understanding craft, coaching reporters and photographers, drawing in designers and producers and others.

Rom: Olav H. Hauge
Frode Grytten, forfattar 
«Kven tok livet av personligheita til journalistane? Eg veit ikkje, eg veit bare at det finst så mange andre måtar å fortelje på». Dette skreiv den tidligere reportasjejournalisten i BT ved avisa sitt 150-årsjubileum. Han er ein av dei mest markante novellistane i Norge. No kjem han til Fortellingens kraft for å utdjupe utsagnet nærmare.

18.30-18.45: Pause

18.45-19.45:

Rom: Auditoriet
Helge Skodvin, prisbelønt frilansfotograf med sylskarpt blikk

Tenke globalt, fotografere lokalt – og finn gullet rundt hjørnet

«Min mor sier alltid «vi kan ikke klage, vi hadde jo de fine dagene i mai.» Er det mulig å fotografere de fine dagene i mai i Bergen? Hm, hvorfor har noen malt det huset rosa? Lurer på hvordan det blir når den store mannen skal sette seg inn i den lille bilen? Hm, hvordan vil det se ut når de skal flytte alle dyrene ut fra Naturhistorisk museum?  Hvordan ser min jul ut? Nysnø, fuglenek og perfekt svor? Ikke faen. Hmm, skal jeg svinge inn den veien til høyre? Kan jo være det står en 240 der?
Fotografi handler ofte om det eksotiske og det ekstreme. At livet leves mer intenst og bedre visuelt helt andre steder enn der man selv bor. Det blir ikke noe bra bilder av det man tråkker i hver dag. Eller?»

Rom: Olav H. Hauge
Regissør Azar Ebrahimi, NRK

«Helene sjekker inn»: Om hard planlegging og gevinsten ved å ta ting på sparket

«Helene sjekker inn» forteller sterke historier fra lukkede arenaer som fengsel, hospits og psykiatri. Hvordan klarer de å få tilgang? Hvordan løses de etiske utfordringene i møtet med sårbare og utsatte folk? Og ikke minst: Hva slags planlegging, jobbing i felt og redigering ligger bak fortellingene? Regissør Azar Ebrahimi, som har jobbet med NRK-suksessen helt fra idéstadiet, tar oss med bak kulissene.

Torsdag 7. juni:

09.00-10.00:

Rom, Auditoriet: 

Negra Efendić, Svenska Dagbladet

Å trenge inn i samfunnets skyggesider – og finne sin indre Zlatan

Som barn rømte Negra Efendić fra et Bosnia i brann, og som flyktning i Sverige fikk hun vaske toaletter på den lokale bensinstasjonen. Nå er hun en av landets mest markante reportere, vinner av Svenska Journalistpriset – og jobber mot samfunnets såkalte «No Go»-soner for Svenska Dagbladet. Selv bruker ikke Efendić ikke slike uttrykk, for hun går i slike områder hele tiden. På Fortellingens kraft forteller hun hvordan hun kommer på innsiden av ukjente, marginaliserte og fordømte deler av samfunnet. Om sine prisbelønte fortellermetoder. Og – om sitt hemmelige våpen.

Rom, Olav H. Hauge:

Kristin Solberg,  utenriksreporter for NRK 

Hvordan forteller man den viktige utenriks- og krigshistorien? 

I denne sesjonen deler NRKs prisbelønte utenriksreporter grepene hun bruker for å nå seere, lyttere og lesere med historier fra noen av verdens mest urolige og konfliktfylte områder. Solberg behersker kunsten å gjøre det fjerne nært, mer forståelig og relevant for oss. Hvordan bygger hun opp historiene til kortere og lengre formater, som innslag i nyhetene,  lengre visuelle fortellinger og korrespondentbrev fra felten? Det ligger bevisste og vanskelige valg bak. Og hvordan møter Solberg menneskene ute i felten – også de mest radikale muslimene?

Rom, Fossestova: 

Få personlige coaching og tips fra prisbelønte fortellere og anerkjente undervisere

Med Mark Kramer m.fl.

I denne sesjonen kan du møte mesterfortellere/undervisere fra konferansen og spørre om personlige råd og tips om ideer du måtte ha, struktur på en historie du jobber med, titler, anslag, slutt etc. Fossestova er et lite intimt rom og det blir svært få plasser her. Vi kommer tilbake med mer info om hvordan du tegner deg på. Gjør oppmerksom på at sesjonen kan bli flyttet.

10.00-10.15:

Pause

10.15-11.15:

Auditoriet: Lane DeGregory and Maria Carrillo, Tampa Bay Times
Deep dive: Creating a 10-part series
Trace a multi-media project from conception to execution, in print and online. Hear about a tip that led to a two-year project on a dying boy, a desperate mom, a floppy dog and a miracle cure.   

Olav H. Hauge:  Kim Schou og Stinne Andreasen, DR og Kristeligt Dagblad
De ti bud for digitale longreads
Digital redaktør på Kristeligt Dagblad Stinne Andreasen og redaktør for digitale fortællinger på DR, tidligere Kristeligt Dagblad, Kim Schou var de første i Danmark til å bryte (for) faste rammer for presentasjonen av avisartikler på nett. De har produsert digitale fortellinger i tallrike genrer og konstant utfordret måten å tenke digital journalistikk på. De setter sin ære i å eksperimentere og  fortelle på måter, hvor design og innhold er to sider av samme sak.

De har blant annet laget historier om: Håndskiftens betydning – skrevet i hånden. Den danske fellessang – som fellessang med karaoke og korinnsunget musikk. Demens – hvor portrettfotos og navnet på den demensrammede forsvinner, mens du scroller gjennem historien. Og mye, mye mer.
I sitt foredrag forteller de om sine ti bud på ti regler for god, digital storytelling.

11.15-11.30:

Pause

11.30-12.30:

Auditoriet: Bjørn Asle Nord og Steffen Øie, Bergens Tidende
Slik bygger du en historie leserne ikke legger fra seg

I «Fem fot under» tas leserne med i en usannsynlig redningsbragd i den norske fjellheimen. Leserne omfavnet historien som hadde en gjennomsnittlig lesetid på 12 minutter helgen den ble publisert. Her får du de trinnene i arbeidet med fortellingen, fra ide, research, struktur til skriveprosess. Hvilke grep ble gjort for å holde spenningen gjennom 16 meter på mobiltelefonen? Samt: hva kan en visuell designer tilføre en slik journalistisk fortelling?

 

Olav H. Hauge: Erlend Frafjord, frilans
Fra dokumenthaug til fortellende journalistikk
Veien til å skrive bok er kortere enn mange tror, ifølge Erlend Frafjord, men hva skal til for å våge å ta spranget? Hva gjorde Frafjord for å få folk til å lese kriminaldokumentaren «Da Tina ble drept», om Tina-saken, en sak «alle» kjenner fra før? Og hvordan brukte han sitt egen fødselsdrama i  avsløringen av hvordan ulike sykehus i Norge har forskjellig praksis for redning av premature barn? På Fortellingens kraft kommer Erlend med råd til journalister som ønsker å bli gode fortellere i lange formater. Hvordan strukturerer Erlend gravearbeidet, og hva legger han vekt på for å skape framdrift i historiene?

11.35-12.30:

Alver: Thomas Ergo, Stavanger Aftenblad
Hva kan vi lære av de beste?
Djuna Barnes, John Reed, Cordt Schnibben, Svetlana Alekseijevitsj, Jo Nesbø, Åsne Sejerstad, Eskil Engdal. Aftenblad-reporter Thomas Ergo, vinner av Den store journalistprisen i 2017, forteller hva vi kan lære av tidenes beste fortellere. Og om hvordan han som ung nyhetsjournalist fikk en aha-opplevelse om hvordan han kunne lage spennende reportasje på en kveldsvakt.

12.30-13.45:

Pause

13.45-14.45:

Rom: Auditoriet

Feature Pulitzer winner, Lane DeGregory, Tampa Bay Times
Finding story ideas: 20 tips your editor won’t tell you
Learn how to mine for subjects, and how to get them to come to you. Hear stories that came from a variety of sources, and see how a general assignment reporter comes up with people and topics to write about.

Rom: Olav H. Hauge

Olivia Crellin, BBC journalist and filmmaker

Multimedia story-telling on the small screens
From Instagram and Facebook to YouTube and the original ‘small screen’ – television, video journalism has seen a renaissance since social media came to dominate the internet. But techniques of narrative storytelling are at the heart of an edit regardless of its length. Olivia Crellin will give you an overview of some of the best multimedia storytelling from the industry and suggest how you can give your own work a multimedia treatment, alongside discussing the long – and short – of her own work to date.

 

Pause: 14.45-15.00

15.00-16.00:

Rom: Auditoriet 

World Press Photo vinner Mary F. Calvert

How to lift the under-reported stories and create meaningful social change

Mary F. Calvert will show her award winning project «The Battle Within: Sexual Assault in America’s Military» and discuss the importance of personal projects and telling the stories of the most forgotten people in our communities. She will share how she approaches and how she gets access and tell stories with her camera about the most vulnerable among us.

Rom: Olav H. Hauge –  Kolin Pope, The Washington Post
Narrative animation for new media: The evolving relationship between animation, journalism, and the frontiers of documentary storytelling.
Journalism’s changing landscape has left space for the rise of animated nonfiction storytelling — and more newsrooms have been diving in. Animation can go beyond explanation to find an audience through emotionally resonant stories, complex topics, and enthralling visuals. We’ll also look at how outlets of any size can approach using animation. Many visual aids promised.
15.05-16.00
Rom: Alver
Om å grave i mennesker

Line Vaaben, Information, en av Danmarks mest anerkjente featurereportere 

Mennesker kan noget helt særligt i den fortællende journalistik. Men hvordan nærmer man sig et menneske, graver sig ned i en skæbne og formidler det, så det også fortæller en større samfundshistorie. Featurejournalist og kommende journalistisk fellow ved Syddansk Universitet i Danmark, Line Vaaben fortæller om sin metode.

Rom, Fossestova:  Få personlige råd fra prisbelønte fortellere og undervisere

I denne sesjonen kan du møte mesterfortellere/undervisere fra konferansen og spørre om personlige råd og tips om ideer du måtte ha, struktur på en historie du jobber med, titler, hovedperson, anslag, slutt etc. Fossestova er et lite intimt rom og det blir svært få plasser her. Vi kommer tilbake med mer info om hvordan du tegner deg på. Gjør oppmerksom på at sesjonen kan bli flyttet.

16.00-16.15: 

Pause

16.15-17.15:

Rom: Auditoriet –Kari Hesthamar, journalist og prosjektleiar for podcast i NRK
Slik fangar du publikum med lyd

Korleis fangar og held du på publikum når lyd, språk og stemmer er dei einaste verkemidla du har? Kari Hesthamar er ein pionér innan historiefortelling med lyd. Ho er journalist og prosjektleiar for podcast i NRK og har vunne ei rekkje prisar for sine radiodokumentarar. Blant desse er «So long, Marianne» om Marianne Ihlens forhold til Leonard Cohen og Axel Jensen. På Fortellingens kraft fortel ho korleis du kan lage filmar på lyttaren sin indre skjerm som er like fargesterke og følelsesmetta som verkelege filmar.

 

Rom: Olav H. Hauge – Trude Lorentzen, Dagbladet Magasinet
Om gode og dårlige idéer

«Veldig god idé,» sier vi gjerne på morgenmøtet. Men er idéen alltid så god? Og hva kjennetegner egentlig en god og tydelig idé? Trude Lorentzen, reporter i Magasinet i Dagbladet, mener utvikling av idéer er en undervurdert del av reportasjearbeidet. Forfatteren av «Mysteriet mamma», og oppsiktsvekkende reportasjer som «En dag i haute couture», «Eks-files»  og «Tomrommene» , snakker om hvordan hun gjenkjenner og deretter videreutvikler en god idé. Hvordan vet man om man har en idé som fanger en tendens i tida? Og hvorfor er det slik at dersom det knitrer fint i hjernen, eller dersom du blir flau og kjenner ubehag ved tanke på å gjennomføre idéen, så kan nettopp det være et tegn på at du er på rett vei? Og hva er tegnet på at du er på ville veier? Hvilke idéer bør du virkelig ikke kaste bort tida di på?

I forsøksvis lystbetont samtale med reporter Thomas Ergo.

16.20-17.15:

Rom: Alver – Feature Pulitzer winner, Lane DeGregory, Tampa Bay Times
Finding story ideas: 20 tips your editor won’t tell you
Learn how to mine for subjects, and how to get them to come to you. Hear stories that came from a variety of sources, and see how a general assignment reporter comes up with people and topics to write about.

 

Fredag 8. juni:

9.00-10.00:
Rom: Auditoriet – Lane DeGregory og Maria Carrillo, Tampa Bay Times
«Short takes – Reporting and framing narratives in a single day»

Follow a veteran reporter and editor as they talk about taking small bites off the news, and writing features in under 1,000 words.

Rom: Olav H. Hauge –  Jakob Fälling, frilansjournalist, forfatter og underviser ved Danmarks Medie og Journalisthøjskole
Detaljens magi

Tom Wolfe definerede i 1973 detaljen som en af de basale kendetegn ved New Journalism. Gode detaljer er vigtige for at skabe kraftfuld, scenisk storytelling, skrev han, men de har også en anden, fascinerende funktion: De vidner om kildernes/personernes status i samfundet, deres magt og penge.

Siden har samfundet ændret sig en hel del, og det samme har journalistikken. Men detaljen er stadig central. Hvilken funktion har detaljen i dag? Hvad kan vi tolke ud af de detaljer, vi observerer?

Via et strejftog i psykologien og skønlitteraturen udvikler jeg Tom Wolfes forståelse af detaljens rolle i den fortællende journalistik. Desuden forsøger jeg at inspirere deltagerne til at indsamle detaljerne mere systematisk. For uden grundig observation, ingen gode detaljer.

Rom Alver: 

Fotografer i verdensklasse gir deg sine beste fortellerråd

World Press Photo vinner Mary F. Calvert i samtale med Pulitzer-vinner og fotograf Melanie Burford

The two visual journalists will discuss the passion that drives long form storytelling, building trust and relationships while working on highly sensitive stories, how to build a visual narrative from the ground up and the transition into the freelance world, ageism and gender issues for women photographers in the media industry.

10.00-10.15: 

Pause

10.15-11.15:

Rom: Auditoriet – Eskil Engdal og Kjetil Sæter, Dagens Næringsliv
Jakten på Thunder: Slik fikk de full score i The Telegraph
Hvordan fortelle en thriller fra virkeligheten om en historie fra verdens mest avsidesliggende havområder? En kriminalhistorie med aktører fra fem kontinenter, med et utall karakterer, bihistorier og sentrale kilder som ikke har noe å tjene på å fortelle? Journalistene Eskil Engdal og Kjetil Sæter forteller hvordan de i løpet av to år kartla, oppsøkte, sorterte og dramatiserte det som ble til boken «Jakten på Thunder».

«Jakten på Thunder» er nå publisert på seks språk i ti land.

 

Rom: Olav H. Hauge – Ingunn Røren og Helle Aarnes, Bergens Tidende og Aftenposten
Å fortelle om det aller vanskeligste

Slik begynner saken «Nettovergriperne»: «En hjelm, festet til en vegg. En liten jente, med hodet spent fast i hjelmen så hun ikke kan bevege det. Hun er rundt ti år. Hendene hennes er lenket til veggen. Så stiller en voksen mann seg foran henne. Han er naken».

I «Nettovergriperne» kartla journalistene nordmennene som er siktet, tiltalt eller dømt i Operasjon Dark Room og Operasjon Duck. Bildene de 89 nordmennene delte er mer sadistiske enn noensinne, og på en svært direkte og detaljert måte beskriver journalistene hvordan overgrep mot barn begås. Hør Ingunn Røren og Helle Aarnes fortelle om hvorfor de bestemte seg for å skrive om overgrep på en så detaljert og banebrytende måte, svært ulikt det som er vanlig i norsk journalistikk.  Hvordan var researchen? Hva var fortellergrepene? Og hva var de etiske diskusjonene i forkant og reaksjonene i etterkant av publisering?

10.20-11.15:

Rom: Alver

Mark Kramer, grunnlegger av The Power of Narrative og redaktør for Telling True Stories

How to Come Back from the Field with a Notebook Full of Narrative–and What to Do Next

An informally voiced story that sculpts readers’ ongoing emotions and understanding starts with human-scale reporting. Form trial-theories before you’re in the field to help you notice more, and adjust them midstream. Note dialogue and how people speak. Notice micro-signs of personality, and the sensory details of settings, and the unfolding tensions and conflicts of the situation, and bursts of action, and slowly evolving action. Notice the moments of insight (characters’ . . . and yours).  Don’t interview much until you’ve gathered in a lot. Back home, take the time to code your notes. And when, finally, you write, you’ll converse easily with readers–as a friend might. You won’t have to ‘find your voice’ because the sort of material you’ve gathered can only be offered to a friend, and in an informal, lean, plain voice.

11.15-11.30:

Pause

11.30-12.30:

Rom: Auditoriet – Pulitzer-vinner i feature, Tom French
How to make story endings that echo in the reader’s mind 

For narrative writing, the ending is most important. In this session, you learn how to crescendo and get advice on how to nail the point of the story so it echoes in the reader’s mind for days, weeks, years.

 

Rom: Olav H. Hauge – Mesteren Tom Wolfes betydning for fortellende journalistikk – hva kan vi lære av ham i dag?

Mannen som definerte «New Journalism» og viste hvordan gode reportere kan skrive skjorta av de beste skjønnlitterære forfatterne, er ikke lenger med oss. Hvilken betydning hadde Tom Wolfe for reportasjejournalistikken? Og hva kan vi lære av ham i dag? Maria Carillo, Eskil Engdal, Line Vaaben og Mark Kramer i samtale ledet av Thomas Ergo.