Foredragsholdere 2018

Konferansen åpner onsdag 6. juni klokken 17.30 i Litteraturhuset i Bergen.

NB: Fortellerskolen finner sted før konferansen onsdag 6. juni mellom klokken 10 og 16.00. Se mer info her

Fra mars legges programmet med titler og tekster ut gradvis på denne siden.

Flere foredragsholdere kommer etter hvert som de blir klare for presentasjon.

 

Lane DeGregory

Foto: Cherie Diez

Lane DeGregory  (50) er en av USAs fremste fortellende journalister. Hun vant Pulitzer-prisen for fortellingen The Girl in the Window i 2009: «Her moving, richly detailed story of a neglected little girl, found in a roach-infested room, unable to talk or feed herself, who was adopted by a new family committed to her nurturing.» Sist høst kom den sterke oppfølgeren «The girl – 10 Years Later

DeGregory har også vunnet dusinvis av andre priser for journalistikken sin.

Feature-reporteren har undervist og holdt foredrag på en rekke universiteter og konferanser i USA. Hun jobber for Tampa Bay Times. Hun liker å skrive om mennesker på livets skyggeside.

I 2016 laget hun den prisbelønte fortellingen The Long Fall of Phoebe Jonchuck, og her kan du lese flere av hennes historier.

Kristin Solberg

Foto: Privat

Midtøsten-korrespondent for NRK fra 2016, med base i Beirut, før det korrespondent i Istanbul.

Tidligere Midtøsten-korrespondent for Aftenposten (2013-2015, og før det Sør-Asia-korrespondent for samme avis (2010-2013). Har bodd to år i Kabul, flere år i Delhi og Islamabad og så en rekke år i Midtøsten.

Har skrevet to bøker: Gjennom de renes land og Livets skole, den siste om en skole for jenter i en Taliban-provins i Afghanistan.

Har blitt tildelt den store Journalistprisen, IR-prisen to ganger, Bjørnsonprisen, Gunnar Sønstebys minnepris.

Les noen av hennes korrespondentbrev her: En sykkel til Aleppo, Mellom Syria og Sagene og Min reise i krigens Syria.

Erlend Frafjord

Erlend Frafjord (45) har bygget seg opp som dokumentarbokforfatter ved å ta gradvise steg. Først som nyhetsjournalist i BT og Aftenbladet, deretter etablerte han Aftenbladets gravegruppe før han startet det kritikerroste dokumentarmagasinet Plot hvor den litterære journalistikken ble dyrket fram. I fjor kom han ut med kriminaldokumentaren «Da Tina ble drept». Neste steg er som medregissør og manusforfatter av en tv-dokumentar på åtte episoder om Tina-saken, samtidig som han skriver ny bok.

På Fortellingens kraft kommer Erlend med råd til journalister som ønsker å bli gode fortellere i lange formater. Veien til å skrive bok er kortere enn mange tror, ifølge Erlend, men hva skal til for å våge å ta spranget? Hvordan strukturerer Erlend gravearbeidet, og hva legger han vekt på for å skape framdrift i historiene?

Noen eksempler på Erlend Frafjords longreads i Plot:

«En ærlig sak» – om politiets avhørsmetoder i Birgitte Tengs-saken.

«En bitteliten kjempeutfordring» – egenopplevd historie om sin yngste datter.

«Et kurs for alt» – undercover i den norske coachingbransjen.

 

Kim Schou

Kim Schou er redaktør for digitale fortellinger i Danmarks Radio, og var tidligere visuell redaktør for Kristeligt Dagblad. Hans kreative arbeid med digitale longreads hos sistnevnte har vunnet danske og internasjonale designpriser. Han har jobbet som journalist, tegneserieredaktør og digital tilrettelegger. Han sitter i den digitale juryen for Society of News Design Scandinavia.

I fjor mottok Kim DONAs ærespris for hans innsats og innflytelse på digital storytelling i Danmark. Se eksempler på Kims arbeid her.

 

Stinne Andreasen

Stinne Andreasen er Kristeligt Dagblads digitale redaktør. Her har hun siden 2012 vært ansvarlig for arbeidet med husets digitale longreads, som har vunnet en rekke danske og internasjonale priser. Hun har også selv skrevet flere av artiklene, herunder den prisbelønte «En fars brev til den datter, som aldrig skulle have været født», samt «Den hvide mands æresdrab». Andreasen legger vekt på det nye og overraskende, og holder målrettede idéutviklinger for hele huset for å finne på nye, digitale fortellinger.

Se flere eksempler på Stinne Andreasens arbeid her.

 

Maria Carrillo

Maria Carrillo er assistant managing editor/enterprise i Tampa Bay Times. Hun har dyptgående journalistikk som sitt felt. Carrillo følger opp et team av skribenter og jobber sammen med journalister fra hele redaksjonen om ambisiøse historier.

Hun kom fra en jobb som enterprise editor ved Houston Chronicle. Der holdt hun trådene i prosjekter som dokumenterte sikkerhetsproblemer ved kjemiske anlegg, prosjekter som undersøkte hvorfor byen historisk har slitt med flom, og saker som tok for seg de økte inntektsforskjellene i landet.

Tidligere i karrieren var hun managing editor i The Virginian-Pilot i Norfolk i ni år. Carrillo hjalp The Pilot med å bygge opp et nasjonalt rykte for fortellende journalistikk.

Carrillo har undervist ved Poynter Institute, Nieman Foundation, API og andre. Fire ganger har hun vært jurymedlem for Pulitzer-prisen.

 

Tom French

Foto: Ronald Eliassen Hole

Den amerikanske reporteren, forfatteren og foredragsholderen Tom French kommer til Fortellingens kraft også i 2018. Våre deltakere har tidligere gitt svært gode tilbakemeldinger på hans sesjoner. I forbindelse med årets konferanse vil han gå dypere enn tidligere og holde vår første fortellerskole.

French vant Pulitzer-prisen i feature med serien (Angels & Demons) i 1998 og satte standarden for en generasjon av reportere i USA med sitt arbeid. I 27 år jobbet han for St. Petersburg Times.

Han underviser i fortellende journalistikk ved Indiana University, Poynter Institute i Florida og på konferanser verden over. Han ble i 2015 utvalgt for Indiana Journalism Hall of Fame.  Med French som veiviser har journaliststudenter ved Indiana University vunnet en rekke prestisjetunge nasjonale skrivekonkurranser.

I tillegg til en karriere som avisjournalist er French forfatter av fire sakprosabøker. Blant disse er Zoo Story, Life in The Garden of CaptivesNew York Times Bestseller. I fjor høst utga French og konen Kelley Benham French kritikerroste Juniper, The Girl Who Was Born Too Soon sammen. USA Today og Washington Post ga boken strålende kritikk.

 

Kolin Pope

Kolin Pope reports and produces short animation stories at The Washington Post.

For 15 years, he has worked across a broad range of animation, technical illustration and audio storytelling fields.

Previously, he ran an independent practice focused on short-form narrative animation, producing work for The New York Times, NBC News, and Vice, as well as non-profits and tech startups.

See some of his illustrations and works on his website here.

 

 

Azar Ebrahimi

Azar Ebrahimi (29) er en av regissørene i «Helene sjekker inn», og har vært med å utvikle serien helt fra idéstadiet.

Hun har vært ansatt i NRK siden 2010, og har tidligere jobbet mye med nyheter for både voksne (Midtnytt, Østlandssendingen, Dagsrevyen) og barn (Supernytt).

 

Negra Efendić

Foto: Sofia Runarsdotter

Den svenske stjernereporteren Negra Efendić (37) og vinneren av Stora Journalistpriset har ansvar for å dekke migrasjons- og integrasjonsspørsmål for Svenska Dagbladet.

En flokk norske journalister oppsøkte under høstens valgkamp den beryktede drabantbyen Rinkeby sammen med innvandringsminister Sylvi Listhaug. Der var de for å tegne et bilde av et annet Sverige. Blant dem sto reporter Negra Efendić, med et smil om munnen.

«No go»-soner kalles det gjerne, områder av samfunnet som pressen tror er risikable eller for farlige til å oppsøke. Efendić bruker ikke slike uttrykk, for hun går i slike områder hele tiden. På Fortellingens kraft vil hun fortelle om metodene hun bruker for å komme på innsiden av ignorerte, lukkede eller vanskelig tilgjengelige miljøer.

Hun vil også fortelle hvordan hun utvikler og skriver sine kritikerroste og prisbelønnede reportasjer. I 2016 vant hun Stora journalistpriset i Sverige i kategorien «Årets berettare». Prisen fikk hun for den selvbiografiske reportasjeboka «Jag var precis som du». Den er rystende, rørende, innsiktsfull – og utrolig godt bygget opp og skrevet. Boka gir økt forståelse for hvordan det er å komme til Skandinavia som flyktning, og forsøke å bli en vanlig samfunnsborger. Og er dermed høyaktuell også for et norsk publikum.

 

Frode Grytten

Foto: Paul S. Amundsen

Den tidligere reportasjejournalisten i BT er en av de mest markante novellistene i Norge, og har også hatt suksess i andre sjangre. Bikubesesong (1999) ble tildelt Brageprisen og innstilt til Nordisk Råds litteraturpris, Flytande bjørn (2005) fikk Rivertonprisenog Rom ved havet, rom ved sjøen (2007) ble hedret med Nynorsk litteraturpris og Melsomprisen. Grytten ble i 2017 tildelt Bjørg Vik-prisen for sitt forfatterskap.

«Kven tok livet av personligheita til journalistane? Eg veit ikkje, eg veit bare at det finst så mange andre måtar å fortelje på», skrev Frode Grytten i anledning Bergens Tidendes 150-årsjubileum tidligere i år. Til konferansen vil Grytten utdype utsagnet nærmere.

 

Bjørn Asle Nord

Foto: Jan Lillebø

Siden 2004 har han jobbet for å utvikle den fortellende journalistikken i BT. Nord har laget en mengde større fortellinger. Den siste i rekken er det digitale prosjektet Fem fot under.  Langreportasjen vant nylig Schibsted Media Award, «Best storytelling». I 2016 laget han fortellingen om en serievoldtektsmann og ofrene.

I 2008 laget Nord og kollega Frode Bjerkestrand serien Irak-marerittet, om psykisk skadde norske soldatveteraner.

Sammen med fotograf Håvard Bjelland laget Nord dokumentarboken Gi meg heller livet, og ble i 2015 tildelt J. W. Eides journalistpris. Nord er initiativtaker til Fortellingens kraft.

Steffen Øie

Steffen Øie er en designer/kunstner/spillutvikler med over ti års erfaring som frilanser. Han er deleier av det bergensbaserte spillstudioet Henchman & Goon der han har jobbet på spillet Pode siden tidlig 2015.

Øie er også styremedlem i Spillmakerlauget Vest og var i 2017 direktør for Norges største spillutviklerkonferanse, Konsoll.

Illustratøren var del av Bergens Tidende-teamet som jobbet med den digitale presentasjonen av Bjørn Asle Nords fortelling Fem fot under. Under Nords seanse vil Øie utdype hva det å ha en med spillutviklerbakgrunn kan ha å bety for den digitale historieformidlingen.

 

Thomas Ergo

Foto: Jon Ingemundsen

Thomas Ergo (47), vinner av Den store journalistprisen i 2017, er journalist i Stavanger Aftenblads gravegruppe. Han begynte for 25 år siden i lokalavisa Akers Avis/Groruddalen, fortsatte i Magasinet i Dagbladet før han flyttet til Stavanger, ga ut dokumentarboka «Kjeltringer» (2008) og ble frilanser.

Thomas Ergo er en sosialreporter som liker å utnytte kraften i kombinasjonen graving og storytelling. De siste årene har han skrevet prisvinnende reportasjer som «De visste, men tiet» (serie i Dagbladet), «En drapsmann blir til» (Magasinet Plot) samt «Jonnys sjanser» (Kampen-saken) og «Glassjenta» i Aftenbladet.

Prosjektene kjennetegnes av historier om enkeltmennesker som utgangspunkt for en bred systemkritikk som presser fram systemendringer lokalt og nasjonalt.  Det siste året har han og kollega Tove Bjørnå jobbet med serien «Når alt rakner», om hvordan hjelpeapparatet ivaretar folk rammet av kombinasjonen tungt rusmisbruk og alvorlige psykiske lidelser. Thomas Ergo er medlem av Pressens offentlighetsutvalg og det regjeringsnedsatte Åpenhetsutvalget. Sistnevnte ser på forholdet mellom ytringsfrihet og personvern for pasientgrupper, klienter, skoleelever og barnevernsbarn.

 

Ingunn Røren 

Ingunn Røren er journalist i Bergens Tidende. Røren var i flere år journalist i BTMagasinet, der hun jobbet med en rekke større gravende og fortellende prosjekter. I 2013 vant hun Skup-prisen for «Jannes historie» sammen med Ingrid Fredriksen og Anne Hovden.

Ingunn Røren har det siste året jobbet i A-magasinet med undersøkende prosjekter, senest med «Jenta fra Søviknes-saken»

 

Helle Aarnes
Helle Aarnes er journalist i A-magasinet. Aarnes har tidligere jobbet som journalist i Bergens Tidende. I 2008 vant hun Den store journalistprisen for artikkelserien om behandlingen av de såkalte tyskerjentene; kvinner som hadde et forhold til tyske soldater under krigen. Hun skrev senere boken «Tyskerjentene. Historiene vi aldri ble fortalt».
På Fortellingens kraft snakker Ingunn Røren og Helle Aarnes om hva som var intensjonene bak å fortelle så direkte, detaljert og brutalt om overgrep som de gjorde da de laget saken «Nettovergriperne» i A-magasinet sammen med kollegene Lene Li Dragland og Per Byhring.

 

Mark Kramer

Foto: Ronald Hole Fossåskaret

Mark Kramer startet USAs fremste konferanse i fortellende journalistikk for 20 år siden ved Boston University, der han var professor of journalism i elleve år.  Etter tre år ble konferansen flyttet til Nieman Foundation ved Harvard, The Nieman Conference on Narrative Journalism. Kramer startet også the Nieman program on Narrative Journalism, som også inkluderte the Nieman Narrative Digest website som delte avisenes beste fortellinger. Denne siden utviklet seg til Nieman Storyboard.

Konferansen flyttet tilbake til Boston University og fra 2010 ble Kramer conference director for The Power of Narrative.

Det siste par tiårene har han også drevet “The Kitchen Workshop” hver tredje søndag i sitt hjem med over et dusin reportere fra blant annet Boston Globe og New York Times. Han er professor of clinical practice og underviser ved Boston University og på seminarer.

Han er redaktør av boken Telling True Stories, en samling av tips og erfaringer fra de aller fremste fortellende journalistene i USA.  Boken regnes som en av de ledende lærebøker på feltet. Kramer skriver for øyeblikket på en ny bok om temaet.

Mark Kramer er fadder og mentor for Fortellingens kraft. Han har også vært med å grunnlegge konferanser i Amsterdam og London og inspirert til konferanser i Rio, Johannesburg, Leipzig, Lisboa, Paris og Aarhus.

 

Line Vaaben

Featurejournalist på Dagbladet Information i København. Har gennem snart tyve år arbejdet med fortællende journalistik, og har specialiseret sig i at komme tæt på mennesker og miljøer. Hendes arbejde om blandt andet ’Drab i familien’ har været trykt i blandt andet Norge, Holland, Tyskland og Sverige. Line Vaaben er netop udnævnt til fellow i journalistik på Syddansk Universitet, hvor hun fra august 2018 vil fordybe sig i narrativ journalistik, interviewe skribenter og mediefolk i både USA og Europa og efterfølgende formidle sin viden til den danske mediebranche

Læs eksempler på Line Vaabens journalistik her:

Brændt – Viste bare piger slaaet ihjel

Det er en meget stor opplevelse at ligge og vente på at dø

Et sted i alle dokumentene finder David måske et stykke af sig selv

Eskil Engdal

Eskil Engdal har jobbet som feature-journalist i Dagens Næringsliv i over 20 år. Eskil har vunnet SKUP-prisen (2001), Internasjonal Reporter-prisen (2012) og Gullpennen (2013). Han har gitt ut tre dokumentarbøker: «Berserk – Jakten på Norges råeste konge», «På Kjøret» og «Jakten på Thunder».

Kjetil Sæter

Kjetil Sæter har jobbet som journalist i Dagens Næringsliv siden 2010. Kjetil har vunnet SKUP-prisen (2011 og 2017), SKUP-diplom (2007 og 2010)  og Schibsted Journalism Award (2008). Han har gitt ut to bøker: «Svindel uten grenser – en reise i svart drosjeøkonomi» og «Jakten på Thunder».

 

 

Jakob Fälling

Jakob Fälling er en dansk freelansjournalist med fortellende journalistikk som spesialfelt. Han skriver bøker, magasinartikler og underviser i fortellende journalistikk på Danmarks Medie- og Journalisthøyskole. Han har frilanset for blant annet Euroman, Magasinet P og Fagbladet Ingeniøren. Som forfatter har han skrevet en rekke bøker, hovedsakelig nonfiksjon, både under eget navn og som ghostwriter.
Kari Hesthamar

Kari Hesthamar er ein pionér innan historiefortelling med lyd. Ho er utdanna journalist og har arbeidd i NRK sidan 1996, mange av åra i RadiodokumentarenNRK P2 i Oslo, der ho har laga fleire prisløna radiodokumentarar. I 2008 gav ho ut boka «So Long, Marianne. Ei kjærleikshistorie», som seinare er blitt omsett til fleire språk. Hesthamar har også bidratt til fleire antologiar. Frå 2014 til 2016 arbeidde Hesthamar i dokumentarmagasinet «Vårt lille land» på TV2 før ho gjekk tilbake til NRK og inn i stillinga som prosjektleiar for podkast, med spesiell vekt på historieforteljing. Hesthamar har vore med i fleire internasjonale juryar og undervist mykje i historieforteljing for radio og podkast.

 

Trude Lorentzen

Noen reportere er sånn at du venter i spenning på hva nå det neste er de skal finne på. Trude Lorentzen, i Magasinet i Dagbladet, er en sånn reporter. Spennvidden er enorm. Hun vet å overraske. Hvilke foreldre kjenner seg ikke igjen i hennes humoristiske, alvorlige og smått legendariske kommentar «De usynlige»? En annen dag får vi en haute couture-reportasje fra t-banen og supermarkedet. For så å tas inn i det alvoret når hun sammen med kolleger i Magasinet lager reportasjen «Tomrommene», om stillheten etter 22. juli.  I reportasjen «Eks-files» sjekket hun opp samtlige eks-kjærester for å utforske hvem hun kunne ha blitt, dersom hun ikke hadde blitt dumpet av dem.  I sin debutbok, «E6» (2005), skildrer hun hverdagslivet langs E6, fra Svinesund i sør til Kirkenes i nord. I «Mysteriet mamma» (2014) prøver hun å forstå sin mor, som begikk selvmord da Trude var 15 år, ei bok hun ble nominert til Brageprisen og vant Olaf-prisen for. Trude Lorentzen har også vunnet Den store journalistprisen og NTBs språkpris.

 

Olivia Crellin

Olivia Crellin is a journalist and filmmaker for the BBC World Service. Her latest film, Transgender Family, was aired in May and December last year on the BBC’s Our World and has been selected for over two dozen international festivals.

She is still a relative newbie to the world of long-form documentary film, which she engages with alongside her job in television and online video news, but already she’s identified a niche telling personal stories that focus on human rights, usually within the context of unusual or at-risk families.

Before her work as a visual journalist, she was a freelance correspondent in the US and Latin America focusing on radio and online for The Wall Street Journal, TIME Magazine, The Economist, The Guardian, The New Internationalist, VICE News, AJ+ , Christian Science Monitor, USA Today and many others. She edits several podcasts and used to present the BBC World Service show, BBC Minute.

This year she launched the social initiative The Press Pad to help diversify the UK media industry and provide support to out-of-London media interns. She graduated from Cambridge University and Columbia University’s School of Journalism where she specialized in documentary film and has won several awards and grants, including from the Overseas Press Club and One World Media.

Links to work:
Drought Talk: Is All Water Use Created Equal?, AJ+ (online doc)
Bronx Brothers, festival release (doc):
Child Exploitation in Brazil, BBC From Our Own Correspondent (radio)
The woman who shows how toxic America’s culture wars have become, BBC Trending (online text)

 

Helge Skodvin

Helge Skodvin

Helge Skodvin er utdannet tømrer, men har siden han la ned hammeren jobbet som fotograf for aviser, magasiner, forlag og egne prosjekter.

I 2015 ga han ut to bøker: 240 Landscapes og Moveable Beast. I 2018 og 2019 kommer det flere. Han er en del av Moment Agency og er representert av Institute Artist. 

 

Mary Calvert

Photojournalist Mary F. Calvert is committed to using photography to affect meaningful social change and is known for producing work on gender based, human rights issues. Calvert believes that journalists have a duty to shine a light into the deepest recesses of the human experience and provide a mirror for society to examine itself.

For her work on sexual assault in the US Military, she is the recipient of numerous honors including First Prize, Long-Term Projects in the 2016 World Press Photo Contest, the 2016 Getty Images Grant for Editorial Photography, the 2015 and 2016 National Press Photographers Association Cliff Edom New America Award, the 2015 W. Eugene Smith Memorial Fund Fellowship and the 2014 Alexia Foundation Women’s Initiative Grant.  In 2013 Calvert was awarded the Canon Female Photojournalist Award at Visa Pour L‘Image in Perpignan, France for her project “The Battle Within: Sexual Assault in America’s Military.”  The resulting work was featured in a solo exhibition at the 2014 Visa Pour L’Image, International Festival of Photojournalism in Perpignan, France.

In 2017 Calvert was named a Guggenheim Fellow to work on Prisoners of War: Male-on-male Sexual Assault inAmerica’s Military, the current and fourth chapter of her longtime project The Battle Within.

She has won the Robert F. Kennedy Journalism Award twice and is a two-time Pulitzer Prize finalist in Feature Photography.